Salam sayang untuk awak.
Awak,
Sebelum itu saya ingin menytakn bhwa saya sngat syng awak. Mereka pun sngt syngkn awak. sya  x prnh berasa x senng bila dpetmukn  dgn awk. Maaf, mungkin pada mulanya kami agk takut untuk mendekati diri awak. Yelah, awak seperti tidak mengendahkan saya. Seperti x mahu bergaul dengan saya  yg x up to date mcm awak .
Rupa-rupanya sya salah gk, sebnarnya awak yang malu .saya  igt awk kta sya ni terlalu pelik dan  saya ni tak macam awk rupanya salah suma tu. Apabila awak berkata begitu, terasa ada percikan api di hati. Bukan percikan api kerana marahkan awak tetapi marahkan diri sendiri. saya sangat bersalah, saya sepatutnya menegur awak dari mula lagi. Maafkan saya, saya bukanlah yang terbaik tetapi saya  akan cuba jadi yang terbaik untuk awak dan yang lain-lain.
Semasa awak mengadu tentang sesuatu, saya cuba mendengarnya. Saya ingin tau isi  hati awak. Sebenarnya awak juga baik. Mungkin btol, pengaruh kawan itu penting. Sekiranya kita berkawan dgn orang yang mengajk kita kepada kemungkarn, kita pasti akan terjebak shingga melupakn-Nya. Itu tandanya iman kita masih belum kuat.
Awak,
Sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: "Sesiapa yang lupa akan sesuatu solat, maka hendaklah ia mengerjakan solat itu jika ia telah mengingatinya, tiada tebusan lain untuk solat itu kecuali solat yang dilupakannya, sesuai dengan firman Allah yang maksudnya:" Dan dirikanlah solat untuk mengingatiKu."(al-Bukhari)

-Smbhyg merupakan tnda pertalian terus seorang hamba dengan Allah. Islam memfardhukan ke atas umatnya melaksanakan solat wajib sebanyak lima waktu sehari semalam.
-Smbhyg  merupakan tiang agama. Oleh itu sesiapa yang mngerjaknnya bermkna dia tlh menegakkan agamanya. Manakala orang yang meninggalknnya bermakna dia telah meruntuhkn agmnya.
-Bagi orang yang meninggalkan smbhyg  disebabkan malas atau sengaja hukumnya adlh fasik & telah melakukan dosa besar iaitu menigglkn salah satu daripada rukun Islam. 
-Sprti yg  ditetapkan oleh Islam bahawa solat wajib mesti dilakukan dalam apa keadaan sekalipun, maka solat wajib yang ditinggalkan dianggp sbgi hutang yang mesti dilangsaikan spti rasminya setiap hutang itu wajib dibayar. Maka bila sedar tntng kesilapan masa lalu, seorang muslim tu hendklah sgra bertaubat dan mengqadha' solatnya yang tertinggal tu.
Saya takut bila awak meninggalkan solat, sedangkn awak sendiri tahu jika meninggalkan salah satu sudah dikira bukan Islam lagi. Jangan malu untuk berubah! Pedulikan kata kawan 'syaitan' awak. 
Saya masih igt msa  kita s2dy sesama sblum SPM dlu , saya sudah berjanji di dalam hati ingin berterus terang dengan awak bla tgk da ssuatu yg x sdp mata mmndg.   saya nk sgt  meluahkan secara berdepan dengan ayat yang tidak berkias. Saya rasa apa yang saya lakukan sebelum ini tidak menjadi kerana setiap kali saya menegur awak secara selingan mungkin tidak memberi apa-apa makna.
Saya juga masih mempunyai kelemahan dalam diri sendiri. Saya juga masih ketinggalan di dalam bab-bab agama, tetapi Alhamdulillah bab yang wajib tak prnh saya tinggalkan. Awak, saya mungkir janji! Saya tidak dapat mengucapkan perkataan itu secara bersemuka dengan awak. Saya sgt x berdaya, apakh sy x mampu melakukn 'Amar Maaruf, Nahi Mungkar' kepada kwn sendiri???. Saya selalu gagal bila ia berkaitn dngn kwn.
Laz skli , bila tiba di rumah barulh saya meluahknnya secara direct tetapi itupun luah depan cermin....bila da peluang nk ckp  sya mengubah topik lain, saya semakin takut. Takut awak akan terasa, tetapi ia adalah untuk kebaikan awak juga. Saya sangat sayangkan awak. Saya tidak mahu awak lalai sehingga melupakan DIA. Awak sebenarnya sangat baik sebab awak ada kesedaran .
mmber sy kata  yang jauh lebih da ilmu drpd saya,`awk mungkin diberikan hidayah daripada Allah untuk berubah`. Dan sya mugkin  adlh org2 yg dipilih-Nya untuk mendekati awak. sya  tak boley tgglkn awk . saya  tidak boleh tidak memperdulikan awak walau sedikit pun walupon jauh dr awk walopon apa yg awk akn kta kt sy sy ttp dgn kptusan sya . Awak, sekiranya awak membaca surat ini saya percaya awak mengerti maksudnya.tp klw awk x suka dgn tguran dan nsihat sbgai kwn yg sy ckp kt awk, hrap awk trus trang sja k...jgn la hipokrit.itu saja yg sy smpat tulis untuk awk wt msa ini...klw da masa dan umur yg pnjg insyallah bersua lg. 
Yang Benar,
Kwn yang sangat sayangkan awak.