Wahai orang yang mengeluh . 
Padahal tiada penyakit yang menjangkitimu . 
Bagaimana engkau bias beraktiviti  
Jika engkau sakit?  
Sesungguhnya
Penjahat yang paling buruk di bumi 
Adalah seseorang 
Yang takut pergi sebelum berangkat . 
EngkauHanya melihat duri pada bunga mawar 
Tetapi engkau pejamkan mata 
Hingga tidak melihat embun  
Yang menghiasai bahagian atasnya.  
Hidup ini memang sangat meletihkan  
Bagi orang yang menganggapnya  
Sebagai beban yang berat . 
Orang yang tidak menghiasi dirinya  
Dengan keindahan 
Tidak bakal melihat di dunia ini  
Sesuatu yang indah.  
Maka nikmatilah kesegaran pagi hari  
Selama engkau berada padanya . 
Dan janganlah engkau takut kehilangannya  
Sebelum lenyap sendiri  .
Jika kepalamu  
Dipenuhi oleh kesusahan , 
Jangan engkau fikirkan  .
Agar tidak berpanjangan  
Burung-burung yang di puncak pun , 
Mengetahui hakikatnya. 
Maka sungguh tercela  
Bila engkau
Masih tetap tidak memahaminya .
 Mereka tidak peduli ,  
Ladang itu milik siapa. 
Selama mereka
Masih dapat bertenggek. 
Dan bersarang padanya. 
 



 Puisi Ilya Abu Madi(seorang penyair Lubnan)      



jgnlah mengeluh apabila sesuatu mendatangi kita dlm keadaan yg kurang menyenangkan........
ingatlah bahawa ada hikmahnya perkara tersebut berlaku.............
sabar dan tabah.........
bermuhasabah selalu...........


Mengeluh tanda kita tidak redha dengan ALLAH swt.

Mengeluh tanda tanda orang tidak beriman.

Bila di timpa ujian dan  timbulnya persoalan ...kenapa?

Itu tandanya mengeluh....

Itu maknanya kita meragui kekuasaan ALLAH SWT.

ya Allah....

maafkan aku kerana aku selalu menangis dengan ujian Mu.
maafkan aku kerana aku tidak kuat....

Maafkan aku Ya Allah...



ku hanya takut. jika terdetik dlm hati, menyalahi segala/bbrp ketentuan dan ujian yg telah Allah berikan kpdku ...
Jangan dilupakan juga, ujian akan hanya diberi sekadar yg mampu ditanggung hambaNya...
Jangan lupa ayat berikut, "jangan sangka kamu beriman selagi belum diuji "

Insyaallah..

ya Allah....

maafkan aku kerana aku selalu menangis dengan ujian Mu.
maafkan aku kerana aku tidak kuat....

Maafkan aku Ya Allah...



wahai diriku (jika engkau mengeluh)..

ingatlah, kau tujukan keluhan itu kepada siapa sebenarnya?

*Tawarlah tembikai ni.. (siapa yang jadikan ia tawar? penjualnye?? pembelinye?? atau PENCIPTAnya?) ---> astaghfirullah. Ampunkan aku ya Allah

*Peritnya hidup ini.. bilalah aku nk tenang? bila aku nk senang? (kenapa perit? Kan Allah dah kata kau akan diuji? ujian paling berat ialah kesenangan, kemewahan, kesihatan.. jadi... perit manakah aku??) ----> Ku pohon RahmatMu Ya Allah!

*Kenapa aku teruk begini?? kenapa dia tak sepertiku? kenapa aku tak seperti dia? dia best je nikmat yang dia dapat. (contoh: kesenangan, kecantikan, kesihatan dll)

1. teruk berpunca dari diri sendiri
2. teruk sejak lahir (kecacatan n seumpamanya)
3. teruk sbb keadaan

kalo teruk yang pertama tu.. jangan nk salahkan sesiapa. Allah ciptakan alam dgn sunnah2Nya. Buat begini, begini jadinya.. vise versa. Jadi, kenapa nak mengeluh? NAk salahkan siapa? sendiri yang salah.

teruk kedua: Allah Maha Mengetahui dan Maha Adil. Kenapa perlu kita pertikai itu dan ini? nikmat di alam ini tak pernah Allah pertikai kpd kita. Dia Pengatur segalanya. Lagi pulak Dia MAha Mengetahui sebab musabab sesuatu dijadikan demikian.

sekurang2nya, kita terlepas dari soalan bahagian2 yang kita tak dapat seperti org lain di akhirat nnti. sedangkan org yang ada kelebihan bahagian itu.. PASTI tidak terlepas dari pertanyaan YANG MAHA MENGADILI nanti.

maka, berlapang dadalah (wahai diriku). Allah telah ciptakan kita sebaik2 kejadian. Manusia hanya nampak apa yang baik di mata manusia saja. Kerana pandangan manusia itu terbatas. Ianya tidak pada Allah. Pandangan Allah itu MAha HEBAT..  Allah MAHA MELIHAT ape yang kita tak nampak.

teruk ketiga: contohnya kemalangan, perpisahan, kehilangan dll
pasti ada hikmah disebalik segalanya. Allah tak pernah lakukan sesuatu dengan sia2..
Manusia saja yang suka lakukan perkara sia2.

kesimpulan: BERSYUKURLAH.. kamu (diriku) akan TIDAK MENGELUH lagi