Assalamualaikum...entri sebenar jat dapat idea nak tulis bila jat terziarah belog seorg gadis ni qeysahbaby . Dya tulis entri tenteng kawen muda..jat pon nak tulis bab kawen muda ni juga...bukan sebab apa pon...juz nak jawab balik ja persoalan dan kenyataan yang telah diluahkn oleh seorang gadis.
Kat sini jat nak share la plak pandangan bagi seorang lelaki dekat sesiapa lelaki tambahan gadis yang pernah menerima lamaran ataupun risikan dari mana- mana lelaki sebelum ini.
Sebenarnya banyak sebab kenapa seseorang itu mahu kawen muda.

- indah bila melakukan perkara ibadah walaupun ianya susah, tetapi peritnya bila melakukan perkara haram walapun ianya seronok dan indah-

Pertamanya adalah sebab nak mengelakkan dari maksiat. Statement mcam ni dah bercambah kan. Yup. memang tepat sekali.
Mesti ramai gadis diluar sana yang selalu cakap kawen muda ni akan mendtangkan masalah jika tidak cukup preparation kan. Adakah anda semua yakin bila sudah tua preparation mereka sudah cukup?
Pengalaman awal ini akan lebih menguntungkan. Jika mereka yg berumur 20 tahu sudah berkahwin, sedangkn rakan2 sebaya masih lagi berseronok2 lagi tidak seperti pasangan muda ini telah pun mempelajari ilmu rumah tangga pada usia tersebut.
Jika usia mereka pada 35 tahun nanti, agak2nya siapa yang lebih banyak pengalaman? unutngkan?

Kekadang jat selalu ternampak pasangan couple dkt shoping 2 comex kan, brjalan2 berpgang tangan dan sebagainya. Kadang2 jat tertanya2 juga la, unutngnya mereka ni dapat pahala free jika sudah berkahwin, tetapi jika sebaliknya, bertapa bnyaknya dosa yg telah dilabur. Mudahnya nk dapat pahala jika sudah kawen. hanya mempraktikkan apa yag pasangan cople sllu buat.
Klw sebut pasai ekonomi selalu ini yang akan membuat para wanita diluar sana berfikir brkali2 untuk kawen awal. Adakah anda semua tahu, tujuan asal nikah itu adalah untuk meghalalkan apa yang haram, itu saja pada permualaannya.tetapi masyarakat sekarnag sudah terlalu memandang kearah lain tujuan sebenar nikah itu dilaksanakan. Islam ini luas. Janganlah jumud(berfikiran sempit) dalam soal hidup ini. Cuba membuak kotak fikiran anda, Tujuan utama nikah itu apa?
 untuk mendapatkan penjelasan lebih lanjut lagi tentang kawen muda ini, boleh lah tonoton klip video ini.


p/s: jika jodoh sudah datang kepada kamu, janagn lah kamu tolak jika cukup agamanya, cukup sifat kerana itu adalh pilihan terbaik buat kamu yang telah diutuskan untuk kamu.